Tsjechie – 2012 (6)

Hierbij de laatste Tsjechie-blog! Nu ik dit schrijf zijn we veilig weer in Nederland aangekomen en hebben we alle foto’s en dergelijke al uitgezocht. Jammer dat het zo snel voorbij is gegaan, maar school zit er ook weer aan te komen en daar moeten nog behoorlijk wat dingetjes voor geregeld worden 🙁

Voordat we weer zijn vertrokken hebben we nog een aantal dingen gedaan/bekeken.

Als eerste zijn we naar Cesky Krumlov gereden. Dit was vanaf de camping drie kwartier rijden. Cesky Krumlov heeft een mooie binnenstad en er staat een groot kasteel. Het stadje staat op de UNESCO werelderfgoed lijst.

De auto is op verschillende (betaalde) parkeerplaatsen te parkeren. De een ligt een paar kilometer van het centrum af, terwijl de laatste (en waarschijnlijk duurste) parkeerplaats 500 meter van het centrum ligt. Wij hebben ergens tussenin geparkeerd.

Plattegrond van Cesky Krumlov's binnenstad. De bezienswaardigheden zijn hierop aangegeven.

Plattegrond van Cesky Krumlov’s binnenstad. De bezienswaardigheden zijn hierop aangegeven.

Het eerste wat wij tegen kwamen toen we van de parkeerplaats kwamen was de bierbrouwerij van Eggenberg.

Buitenkant van de bierbrouwerij

Tegenover de bierbrouwerij lag een grappig pensionnetje:

Toen we verder richting het centrum liepen, kregen we algauw de kasteeltoren in zicht. Het is een prachtig beschilderde toren, hoewel het van veraf lijkt alsof het “echt” is.

Niet alleen de toren is zo mooi beschilderd; de meeste gebouwen zijn mooi beschilderd en allemaal anders.

Nog een paar foto’s van het kasteel:

En een paar andere gebouwen 🙂

De dag dat we hier waren was het erg warm; het leek wel alsof het 40 graden was. Maar het was het waard! Er was ook een leuk (middeleeuws) marktje waar allerlei dingen werden verkocht. Van houten zwaarden tot handgemaakte riemen (met handgemaakte gesp!) en handgemaakte bakvormen. Bij sommige kraampjes waren ze zelfs bezig met handelswaren maken.

De volgende dag gingen we een wandeling maken in het Sumava nationaal park.  Dit park ligt een uur rijden van de camping. Iemand op de camping had tegen ons gezegd dat er en mooie wandeling naar een meertje was, dus wij besloten deze wandeling te gaan doen. De wandeling was ongeveer 7 km (enkele reis), dus we hoopten dat ik geen last van mijn gewrichten zou krijgen maar we besloten het toch te proberen. Omdat het waarschijnlijk weer zo warm zou worden als de dag ervoor zijn we wat eerder van de camping weggegaan.

De wandelroute begon bij Nova Pec. Het eerste stuk ging vrij steil omhoog, maar het was een gewone asfaltweg dus dat viel reuze mee. Daarna was het 5 km lang vlak, en nog steeds geasfalteerd. Het park is een oerbos. Dat betekent dat er hele oude, en dus hele hoge bomen staan. Sommige bomen zijn drie keer zo hoog als ‘normale’ bomen. Het is best indrukwekkend om te zien. Er waren mooie uitkijkjes onderweg:

Hierna moesten we nog 2 km lopen; hier was het pad niet meer geasfalteerd, maar moesten we over allemaal losse stenen lopen. Het leek alsof het pad in de lente een smeltwaterrivier is.

Eenmaal boven was het het warmste moment van de dag. We hadden het natuurlijk super warm, dus hebben we een paar foto’s gemaakt van het meertje en zijn we in de schaduw gaan zitten afkoelen. Gelukkig stonden er picknickbankjes 🙂

De weg terug was hetzelfde als de heenweg. Gelukkig had in nog steeds geen last gekregen van mijn gewrichten 🙂 Dat gebeurde pas een kilometer voor we weer bij de auto waren, en het was weer over toen we op de camping waren. Toen had ik alleen nog maar spierpijn 😉

De dag hierna hebben we alles alvast opgeruimd wat opgeruimd kon worden zodat we de volgende dag vroeg weg konden. We wilden om half 8 vertrekken zodat we om 7 uur weer thuis waren; het was 1050 kilometer rijden naar huis en we hadden berekend dat we er ongeveer 11 uur over zouden doen (pauzes niet meegerekend). ’s Avonds hebben we onze kronen opgemaakt (het waren er gelukkig niet zo veel meer 🙂 ).

’s Nachts werd het slecht weer; het begon te stormen en onweren. Hadden wij weer. Gelukkig was het droog zodra we de tent gingen opvouwen; jammer genoeg was het niet lang genoeg droog zodat we het alsnog in de regen moesten afmaken. Om kwart voor 8 zijn we vertrokken, en om half 8 waren we weer in Nederland!

We hebben het super gehad op vakantie en we gaan er zeker weer een keer heen… Nu eerst weer een jaartje mijn best doen op school. Op vakantie heb ik wel weer inspiratie opgedaan voor nieuwe NailArts, tekeningen en bovenal voor Fenrire… 🙂